Besökare

17 oktober 2011

Lila hus?

När vi har diskuterat vilken färg vi ska måla vårt hus har vi inte direkt hittat nån färg vi kunnat komma överens om.
Tills en dag när Peik, lite halvt på skämt, sa; vi kan ju måla det lila.
(för er som inte vet det så är väl lila lite av min favoritfärg)
Först tänkte jag att det kan man ju inte göra, men när vi funderade på det så tänkte vi; varför inte?
Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra, och ganska passande till tomtens namn Syrenlunden.
Dock har vi fått en del mindre entusiastiska reaktioner av vissa när vi berättat om våra eventuella planer.
Då är ju bara frågan; vilken nyans av lila som skulle passa bäst?
Det finns ju så många olika att välja på, allt från riktigt ljuslila till mörk violett.

Så... nu tänkte jag att ni ska få hjälpa till lite.
Har samlat ihop lite bilder på lila hus (jo, det finns faktiskt en del) och nu vill jag att du säger vilken lila färg just du tycker att är finast.
Det spelar ingen roll om du tycker att det är en bra eller helt galen ide',
jag vill höra din åsikt oavsett.
Man får vara anonym. :)

Så här ser huset ut nu...
svart tegeltak och så blir det vita knutar.


Och här kommer då några förslag.

Nr. 1

Nr. 2

Nr. 3

Nr. 4

Nr. 5

Nr. 6

Nr. 7

Nr. 8

Nr. 9

Nr. 10

Nr. 11

Nr. 12

Nr. 13

Nr. 14

Nr. 15

Glöm nu inte att kommentera! :)

21 kommentarer:

  1. Hej Jenny,
    Nä inte alldeles lätt det här med husfärger. Det lila huset på bild nr 12 är snyggt tycker jag och en lite neutralare lila färg. En sak jag tänker på om man har ett lila hus är att det kan vara svårare att kombinera blommor, buskar och träd om man vill att det ska matcha :) Men annars målar man väl sitt hus i den färgen man vill själv och struntar i vad andra tycker. Eller hur? Lite kul med folk som vågar va annorlunda. // Veronica Holmström

    SvaraRadera
  2. vafför syns inga min kommentar??? nr6 eller nr12.. nr14 kan funka också :)

    SvaraRadera
  3. nej inte 14..var 13 jag menade!!! gaaah

    SvaraRadera
  4. Lila är ingen dum idé alls! Men jag tycker kanske lite mer åt pastellhållet isf :) Här är 10 och 13 fina tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker ni inte ska ta för skrikig stark färg så min alternativ blir 6, 10 o 12. Jessica

    SvaraRadera
  6. votes from lemström:
    Numero 7, tres points
    Numero 6, two points
    Numero 13, uno points

    SvaraRadera
  7. Hejsan
    Jag gillar inte 5 eller 9. Tror det är för mycket rött i den lila färgen för min smak.

    1 eller 15 om ni vill ha det färgstarkt (kan kanske bli för mycket färg om man ser till grannhusen dock)

    Nummer 6 eller 10 är de ljusare förslagen jag gillar.

    Ett tips är att måla en större skiva och luta mot huset för att se hur nyansen verkligen ser ut innan man målar hela huset.
    Vår grå är inte som jag tänkt mig (ville inte ha så mycket blått i den som det är nu...)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker 11, 13 eller 14. De ljuslila ser lite för mesiga och fåniga ut tycker jag. Ska de va så ska de va! :) Tycker eventuellt att det kunde vara ännu mörkare och med snäppet mer blått i sig.
    Kram o hej!

    SvaraRadera
  9. Tycker att 7, 10 och 12 är riktigt fint! Finns det inte dessutom en del ljuslila hus i mariehamn i de lite nyare delarna? Eller är jag helt ute och cyklar? :P Tycker det sku va riktigt fint jag!

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag tycker husfärg nr6, (7 fast kanske lite ljust o lite för i rött), 12 eller 11 om ni tycker om mörkare.. d va inte lätt lycka till!

    SvaraRadera
  11. Nr 6 verkar vara en bra, lugn och fin färg. Den skriker inte ut, häääär boooor vi!!. Den kanske peik skulle godkänna å :)

    SvaraRadera
  12. Hej igen! Vet int varför min tidigare kommentar inte syns!? Men iaf så nr6 sku kanske passa me grannhusen ihop fast nu tycker jag o nr13 e nice! O inte mer 12 o 11 som jag tyckte... fast svårt o säga.. Jap där har ni o fundera :)

    SvaraRadera
  13. Nej, Peik godkänner inte nr. 6, det är den han gillar minst av allihop. Han gillar dom mörkare färgerna; 1,11 & 14.

    SvaraRadera
  14. Oj tyckte många var fina men 12 va ju nog finare, tyckte även att 7,8 och 10 va snyggt oxå

    SvaraRadera
  15. Suuuuuuper fint hus ni bygger! Nr 12 :) Kramar Janice

    SvaraRadera